Her er de beste Black Friday tipsene for bedrifter.

Nordmenn handler for milliarder av kroner på Black Friday. Mange bedrifter kan oppleve en måneds omsetning på 24 timer på denne dagen. Nøkkelen til suksess på Black Friday er god planlegging. Er din bedrift klar for årets største handledag?

Innhold
10
10
10
10

Hva er Black Friday?

Black Friday er en handledag vi har hvert år som er kjent på verdensbasis og som alltider på den siste fredagen i November. På denne handledagen blir de fleste varer sattned ganske mye og fører ofte til store køer i butikker av kjøpeklare mennesker for åsikre seg de gode tilbudene. Vi liker å se på Black Friday som en slags general prøvefor bedrifter før den store julehandelen begynner. Her kan bedrifter finne ut hva somfungerer og hva som ikke fungerer og hvor kjøpeglade vi nordmenn er.

Viste du at det er disse begrepene som indikerer synlighet på Google?
Domene autoritet
Søkeord / keyword
Lesbarhet
Gjennomsnittlig besøkstid
Antall sider besøkt pr økt
Meta beskrivelse
SEO tittel
URL slug

Bør du delta i Black Friday?

Absolutt! Dette er en av de største handledagene i året. Folk er allerede i kjøpemodusenten det er for seg selv eller for å skaffe julegaver! Ikke alle liker å selge sine varermed rabatter. Om man har produkter som ikke blir solgt er dette dagen man kan selgede til en lavere pris og bli kvitt “dead stock”. Synlighet er alltid viktig og spesielt dennedagen der alle prøver å rope høyest er det viktig at din bedrift ikke bare roper høyestmen har det beste tilbudet eller produktene/tjenester til salgs.

Annonsering den dagen er dyrere.

Prisen det koster å annonsere på Black Friday og i Black Week som er hele uken, og ofte uken etter, er en god del dyrere enn vanlig. Grunnen til dette er fordi at det er mange store og små nettbutikker som justerer opp annonseringen. Økt konkurranse fører til økt pris. Vi anbefaler bruk av annonsering på Facebook og Google. Dette er fordi over 80% haren Facebook bruker og nærmere 70% bruker Facebook daglig som vil si at dersom du har riktig målgruppe til dine produkter eller tjenester så kan du treffe enormt mange mennesker. De aller fleste kjøp i dag starter med et Google søk. Dette er en plattform med høykjøpsintensjon, og det er derfor lurt å være synlig på søkeord som er relevant for din bedrift. Så hvorfor ikke sørge for å være en av de første som dukker opp i resultatlisten ved å ta i bruk Google Ads?

Black week kalender:

Bygg opp spenningen med å poste flere “teasere”. På denne måten forbereder du følgere dine om at bedriften din bygger opp til noe stort på Black Friday og det hjelper bedriften din med å få i gang flere salg før selve Black Friday. Når det kommer til disse teaserne kan det være lurt å sette en tidsbegrensning på tilbudet! Dersom tilbudet falleri smak hos besøkende og det har en tidsbegrensing kan dette gjøre at den besøkende ikke venter med å kjøpe i redsel for å miste det gode tilbudet. Et viktig virkemiddel å bruke!

Bruk Sosiale Medier for alt det er verdt!

Bygg opp følgere og engasjement på SoMe frem til Black Friday. Dette kan være i form av konkurranser for å få flere likes, kommentarer og delinger eller gode tilbud. I bioen på SoMe ha med link til en landingsside til nettsiden din slik at kjøpere enklest mulig kan konvertere. Gjør du en god jobb her, får din bedrift masse organisk (gratis) trafikk inn til nettsiden din. Lavt markedsføringsbudsjett? Da er det her du bør legge inn støtet!

E-post og SMS-markedsføring

Gode tilbud er det som fanger kunder. Ved å gi et godt tilbud til besøkende som melder seg på nyhetsbrevet og/eller SMS-listen ditt er gull verdt! E-post- og SMS-markedsføring er en av de beste markedsføringsstrategiene vi har idag. En følelse av eksklusivitet er viktig for kunden og dette kan man få frem ved å lage early bird/earlyaccess tilbud til de som melder seg på. (Sjekk Instagram posten vår om E-post og SMS-markedsføring på Instagram).Du kan selv tenke deg hvor ofte du tar opp mobilen og sjekker den eller hvor lang tid det tar fra du får en melding til du leser den. Samme med mail, hvor ofte og hvor fort åpner du mailene dine? Her er innholdet i disse viktig for å lokke leseren til å lese hele mailen eller sms-en. Meldingen må inneholde en link til enten landingsside eller nettsiden slik at trafikk til nettsiden øker eller at det fører til lettere salg.

Hvor klar er din bedrift for black friday?

Har du noe spørsmål eller usikker på om din bedrift er rustet godt nok til Black Friday?

Ta kontakt med oss i dag for en uforpliktende prat der vi deler noen tips og triks for din bedrift til Black Friday.
-

-

Ta kontakt for en uforpliktende prat!
Kontakt oss⚡