Slik blir du synlig på Google

Her kan du lese hvordan du blir synlig på Google ved hjelp av SEO

Innhold
10
10
10
10

Hvordan blir man synlig på Google?

For å kunne svare på dette, må vi forstå hva søkeordsoptimalisering er. Søkeordsoptimalisering er et teknisk begrep som beskriver det å jobbe med å score høyere på organiske søk på google. Søkeordsoptimalisering forkortes ofte til SEO.

Det å jobbe med SEO er i korte trekk å bruke algoritmen til Google, til egen favør. Google viser frem sider med relevant innhold i forhold til hvilke søkeord som brukes. Søkeord eller søkefrase er hva du skriver når du bruker søkefunksjonen på Google. Søkeord kalles ofte for KEYWORD.

Så hvordan bruker man algoritmen til sin fordel, for å øke sin rangering på Google?

Svaret på dette er enkelt: jobb målrettet med innhold på din nettside over tid, og sørg for at det tekniske møter google sine “krav”.

Steg 1: Innhold og søkeord for å øke synlighet på Google

FØRSTE STEG VIL VÆRE Å BEGYNNE Å PRODUSERE INNHOLD SOM ENGASJERER OG INSPIRERER LESERNE DINE. ET GODT TIPS VIL VÆRE Å BESVARE KUNDENS SPØRSMÅL, ANBEFALE PRODUKTER/TJENESTER, TESTE PRODUKTER, ETC.

Når vi jobber med innhold pleier vi å starte med et tema, og en problemstilling. Vi ønsker ikke å skrive svada, som få ønsker å lese. Vi ønsker å lære bort, inspirere og gi verdi til de som leser innholdet vårt.

Tema vil ofte kunne relatere seg til søkefrase eller søkeord. Det er her vi ønsker å være synlig. Sørg derfor for å skrive om temaet, med få digresjoner. Kort og presist fungerer veldig bra.

Sørg for at ditt angitte søkeord eller søkefrase går igjen minimum 2% i løpet av teksten du skriver. Del også gjerne teksten inn i avsnitt, med ingresser, overskrifter, bulletpoints og bilder for å gjøre teksten lesbar.

Det finnes mange gode SEO verktøy for å måle lesbarhet og analysere søkeord eller søkefrase.

Et lite tips vil være å UTM tagge klikkbart innhold og videre navigasjon. Da vil du enkelt kunne følge den digitale kundereisen i Google analytics, og se hvilke elementer som blir klikket på.

Viste du at det er disse begrepene som indikerer synlighet på Google?
Domene autoritet
Søkeord / keyword
Lesbarhet
Gjennomsnittlig besøkstid
Antall sider besøkt pr økt
Meta beskrivelse
SEO tittel
URL slug

Steg 2: Søkeordsoptimaliser innholdet

ETTER DU HAR SKREVET INNHOLDET, ALT ER LESBART OG SØKEORD ER BRUKT NOK GANGER - MÅ MAN FYLLE INN SEO TITTEL, META BESKRIVELSE OG URL SLUG

Dette gjøres på plattformen hvor du produserer innholdet, og kan ofte ligge under “innstillinger”.

Her er det viktig at SEO tittel, meta beskrivelse og URL slug inneholder keyword/søkeord.

SEO tittel vil fungere som overskrift som vist under. Meta beskrivelse vil fungere som ingress i Google indekseringen/søkeresultatene. URL slug er informasjonen som står bak nettstedsadressen.

Steg 3: Analyse

HER ER DET VIKTIG Å SE OVER GJENNOMSNITTLIG VISNINGSTID, OG ANTALL SIDER BESØKT PR. ØKT.

For å kunne forbedre innholdet, legger alle lesere igjen en indikasjon på om de fant innholdet interessant eller ikke. Benytt analyseverktøy for å spore den digitale kundereisen. Verktøyene du må ha på plass er; Google Analytics, Google Search Console, og Hotjar. For de som virkelig ønsker å satse på organiske søk; er Moz, Google Lighthouse og SEO quake til å anbefale.

Domene autoritet sørger for at innholdet ditt får en real boost oppover i søkeresultatet. Moz viser deg hvor høy domeneautoritet du har. Backlinks øker domene autoritet. Dette er altså andre sider som linker inn til din side. Dette kan være samarbeidspartnere, kunder, konkurrenter, etc.

NYTTIGE SEO VERKTØY:
  • YOAST SEO
  • SEO Quake
  • Google Analytics
  • Google Search Console
  • Moz
  • Hotjar
  • Google Lighthouse
Ta kontakt for en uforpliktende prat!
Kontakt oss⚡